ISO sau „Organizația Internațională de Standardizare“ este o organizație internațională care se ocupă cu crearea standardelor. Cel mai cunoscut standard pentru publicul larg este standardul ISO 9001, care stabilește cerințele pentru sistemul de management al calității, însă în prezent sunt aplicate în practică deja câteva zeci de standarde sistemice.
Originea sistemului de management al calității își are rădăcinile în anii 1920, când odată cu extinderea producției de serie a apărut cerința de a introduce un sistem care să mențină calitatea constantă a producției, fără a testa fiecare produs. Primele principii publicate au apărut după al Doilea Război Mondial, dar abordarea a fost diferită în funcție de teritoriu (SUA, Europa, Japonia) și de corporațiile individuale.
Cel mai răspândit standard a devenit standardul ISO 9001, care își are originea în Marea Britanie în anii '80, când s-a extins în toată Europa și a creat tradiția verificării conformității sale de către companii certificatoare independente. În timp ce la începutul anului 2000, mai mult de 60% dintre companiile certificate proveneau din Europa, astăzi majoritatea certificatelor sunt deținute de companii din Asia.
Standardul stabilește un principiu simplu, prin care conducerea unei companii stabilește obiectivele și planurile sale în domeniul calității producției sale, iar acestea sunt realizate treptat prin procese stabilite, eficacitatea acestor procese fiind măsurată și monitorizată, pentru ca societatea să poată lua măsuri eficiente de schimbare. Standardul se ocupă de principiile managementului documentației, resurselor umane, infrastructurii, implementează procese de comunicare cu clienții, evaluarea furnizorilor, măsurarea performanței proceselor și, de asemenea, audituri interne în scopul obținerii de feedback.