Norma ISO

ISO sau „Organizația Internațională de Standardizare“ este o organizație internațională care se ocupă cu crearea standardelor. Cel mai cunoscut standard pentru publicul larg este standardul ISO 9001, care stabilește cerințele pentru sistemul de management al calității, însă în prezent sunt aplicate în practică deja câteva zeci de standarde sistemice.

Norma ISO

Originea sistemului de management al calității își are rădăcinile în anii 1920, când odată cu extinderea producției de serie a apărut cerința de a introduce un sistem care să mențină calitatea constantă a producției, fără a testa fiecare produs. Primele principii publicate au apărut după al Doilea Război Mondial, dar abordarea a fost diferită în funcție de teritoriu (SUA, Europa, Japonia) și de corporațiile individuale.

Cel mai răspândit standard a devenit standardul ISO 9001, care își are originea în Marea Britanie în anii '80, când s-a extins în toată Europa și a creat tradiția verificării conformității sale de către companii certificatoare independente. În timp ce la începutul anului 2000, mai mult de 60% dintre companiile certificate proveneau din Europa, astăzi majoritatea certificatelor sunt deținute de companii din Asia.

Principiul standardului ISO

Standardul stabilește un principiu simplu, prin care conducerea unei companii stabilește obiectivele și planurile sale în domeniul calității producției sale, iar acestea sunt realizate treptat prin procese stabilite, eficacitatea acestor procese fiind măsurată și monitorizată, pentru ca societatea să poată lua măsuri eficiente de schimbare. Standardul se ocupă de principiile managementului documentației, resurselor umane, infrastructurii, implementează procese de comunicare cu clienții, evaluarea furnizorilor, măsurarea performanței proceselor și, de asemenea, audituri interne în scopul obținerii de feedback.

Norma ISO

Beneficiile standardului ISO pentru organizație

  • Menținerea unui nivel constant și ridicat al procesului de producție și, prin urmare, a calității stabile și ridicate a serviciilor și produselor oferite clienților
  • Oportunitatea de a optimiza costurile – reducerea costurilor operaționale, reducerea costurilor pentru produse de calitate scăzută, economisirea materiilor prime, a energiei și a altor resurse
  • Cu ajutorul proceselor eficient stabilite, creșterea veniturilor, profitului și cotei de piață și, prin urmare, creșterea satisfacției proprietarilor
  • Datorită furnizării de producție de înaltă calitate, posibilitatea de a atrage cei mai exigenți clienți și de a câștiga noi clienți având în vedere creșterea satisfacției acestora
  • Possibilitatea de a participa la licitații pentru contracte mari, în special în administrația de stat
  • Îmbunătățirea sistemului de management, perfecționarea structurii organizaționale a organizației
  • Îmbunătățirea ordinii și creșterea performanței întregii organizații
  • Cresterea încrederii publicului și a autorităților de stat
  • Crearea unui sistem care reacționează flexibil la schimbările cerințelor pieței, ale clienților individuali, cerințele legislative și schimbările din interiorul organizației (de ex. în timpul introducerii de noi tehnologii, schimbări organizaționale etc.)
97% de produse în stoc
Garanție de returnare a banilor