Standardul ATA 300 a fost dezvoltat de Asociația Internațională de Transport Aerian (ATA sau Air Transport Association) cu scopul de a stabili norme pentru cutiile de transport și valizele în transportul aerian. Acest standard servește drept un set de principii pentru cutiile de transport utilizate în transportul diferitelor tipuri de bunuri pe calea aerului.
ATA 300 este un set de norme creat în principal pentru a minimaliza riscul de deteriorare a conținutului prețios al valizelor și bagajelor pentru transport aerian profesionist de mărfuri (cargo).
Un accent special a fost pus, de asemenea, pe minimizarea greutății și volumului acestor valize, deoarece capacitatea avioanelor este într-adevăr limitată și, odată cu creșterea greutății, crește și consumul și, astfel, prețul transportului. Scopul final este reducerea costurilor de transport aerian.
Normele ATA 300 stabilesc și modul în care ar trebui gestionate valizele în timpul încărcării și descărcării, cum ar trebui să fie etichetate individual valizele care îndeplinesc un anumit nivel de standard ATA 300 și, chiar și, elementele de siguranță pe care ar trebui să le aibă valizele de transport pentru aviație, pentru a semnala orice încercare de acces neautorizat.
ATA 300 sunt norme care reglementează regulile pentru transportul aerian comercial de mărfuri. Simplificat spus, ele încearcă să ofere protecție adecvată cu o greutate minimă a ambalajului și dimensiuni standardizate pentru economisirea spațiului în zonele de încărcare ale avioanelor și asigurarea identificării corecte a containerelor și valizelor de transport.
Aceasta este importantă, de exemplu, în transportul de arme, muniție și accesorii care ne interesează cel mai mult în domeniul nostru. În plus, pentru fiecare valiză este precizat de câte ori poate fi utilizată, iar în funcție de aceasta, sunt clasificate în categorii.
Organizația ATA a fost fondată în 1936 de un număr de 14 companii aeriene, cu scopul de a sprijini membrii și de a promova transportul aerian în rândul publicului. În acest scop, încă de la început, a încercat să standardizeze factorii individuali care sunt asociați cu transportul aerian.